EDWIN

EDWIN er et japansk merke med dype røtter i denimhistorien, og en pioner i jeansverdenen. I dag kommer klærne vi fører fra EDWIN Europe, som lager moderne streetwear inspirert av japansk kultur, historie og pop-estetikk, med en særegen vri.

Dette er merket som lanserte verdens første steinvaska jeans, lagde verdens tyngste denim og skapte sin egen ikoniske «rainbow selvedge». EDWIN kombinerer rå tradisjon med moderne uttrykk, alltid med kvalitet og karakter i fokus.

EDWIN streetwear med japansk touch

Staff Uniform Shirt Ss - Pale Grey - EDWIN
Staff Uniform Shirt Ss - Pale Grey - EDWIN - Raw Denim
Quick view
Staff T-Shirt - Arona - EDWIN
Staff T-Shirt - Arona - EDWIN - Raw DenimStaff T-Shirt - Arona - EDWIN - Raw Denim
Quick view

Bli kjent med: EDWIN

Historien bak merket

Edwin ble grunnlagt i Japan i 1947 av K.K. Tsunemi. Egentlig kan vi kalle ham den første forhandleren som spesialiserte seg på vintage jeans fordi han solgte brukte og usolgte amerikanse jeans på det japanske markedet.

Mot slutten av 40-tallet ble japanere stadig mer interessert i "americana", og etterspørselen etter brukte Levi's-jeans økte. Tsunemi begynte å importere brukte og slitte jeans fra USA. Disse buksene ble nøye vasket og reparert for hånd før de ble solgt til på det japanske markedet. Etter hvert fikk han også tilgang til deadstock Levi's – ukurante jeans som størrelsesmessig kanskje passet bedre i Japan.

Siden det ikke fantes denimproduksjon i Japan, og etterspørselen etter Levi’s jeans økte, fikk sønnen Shuji Tsunemi en ide om å ta over forretningen og starte egen jeans-produksjon. Da de begynte å produksjonen i 1961 tok de navnet EDWIN. Navnet ble til ved å bruke bokstavene D, E, N, I og M. Men for å gi det en twist snudde de Men om til en W.

Edwin jobbet hardt for å heve kvaliteten på jeansene, og kort tid etter oppstarten overgikk de kvaliteten til originalen Levi's. I 1963 lanserte Edwin det som til da var verdens tyngste denim, 16oz, med sin ikoniske "rainbow selvedge". Denne tre-fargede regnbuekanten er fortsatt et kjennemerke for merket i dag.

Aller mest kjent er nok EDWIN for å ha funnet opp «stone washed jeans» på 80-tallet. De fant ut at ved å vaske jeansene sammen med pimpstein, så ble de både lysere og mykere uten å forringe kvaliteten for mye. Steinvaska jeans er blitt symbolet på pop-kulturen på slutten av 80-tallet, og vi som er gamle nok husker at vi noen ganger fant småstein i lommene når vi kjøpe oss et par nye jeans. 

En fun fact for oss nordmenn er at det går rykter om at det ikke var Edwin som fant opp kommersiell steinvaksing, men gründeren bak det norske merket Bik Bok som bl.a. ble kjent for sine Ball-gensere.

EDWIN Europe

I dag er EDWIN to ulike selskaper: Edwin Japan og Edwin Europe. De produserer ulike ting og Edwin Europe fokuserer mer på moderne street wear-klær.  

Vi forhandler klær fra Edwin Europe. Deres klær er moderne street wear med inspirasjon hentet fra japansk historie og pop-kultur med en vri.