WellDressedDad besøker Raw Denim: En kveld med mote, myter og miljø - Raw Denim

WellDressedDad besøker Raw Denim: En kveld med mote, myter og miljø

Nick Johannessen besøkte Raw Denim 13. mars og snakket om mote, myter og bærekraft. En kveld om hvordan klær kan være både stilige og ansvarlige.

Temakveld

Nick Johannessen, bedre kjent som WellDressedDad på Instagram, og blant annet kjent for podkasten Garmology, holdt temakveld på Raw Denim 13. mars. Foredraget omhandlet mote, myter og miljø. 

Inger Kristin Haugsevje, eier av Raw Denim, har tidligere vært gjest i podkasten Garmology for å diskutere vintage, da Raw Denim fortsatt var en vintagebutikk. Nå har butikken endret retning.

– Mot slutten av de siste årene som jeg drev bruktbutikk, begynte vi å motta mer og mer fast fashion, forteller hun. Det vil jeg ikke selge til våre kunder, derfor selger jeg heller klær som er av en vis kvalitet, slikt at de kan brukes på en sirkulær måte.

– Kjøp noe som du liker, og som du kan gå med helt til det ikke går an å reparere det mer. Det vi selger er ment til å vare, det kaller vi for future vintage.

Garmology

Johannessen startet podkasten Garmology for å formidle et viktig budskap

– Det jeg hadde lyst til å få fram, det var de merkene og firmaene som lager bra ting. De som ikke bare er opptatt av inntjening, de som lager klær med hjertet, ikke bare med hodet.

– For de fleste store merker nå i dag, der handler det bare om hvor mange units de får ut det her kvartalet, hvor mye profitt, hva marginen er. Samtidig har du også folk som lager ting fordi de føler at de vil lage bra ting, og det er de jeg vil gi en stemme, forteller Johannessen.

Johannessen forklarer at mye av det som blir kastet i tøyinnsamling aldri blir gjenbrukt. Han forteller at mye av disse klærne blir heller sendt til utlandet, hvor det deretter ofte blir brent.

–Klær er jo et stort problem. Det er så store hauger av kasserte klær at du kan se det fra månen. 

–Det er et mangel på sirkularitet, forklarer Johannessen.

Johannessen hadde på seg en tweedfrakk, et tekstil han inkorporerer i mye av klesskapet sitt.

Følger ikke med på moten

En av Johannessens store interesser har lenge vært tweed.

– Det går tilbake til barndommen min da vi var på ferie i England, da vi bodde hos venner på en gård. Da lå jeg alltid merke til den tweedjakka som hang der, og den gode tykke ullfølelsen. Det er så ekte, en sånn jakke varer i 50 år.

– Jeg må innrømme at jeg selv ikke følger med på moten.

Johannessens har et annet synspunkt.

– Tenk sjøl. Se, finn noe som funker for deg.

Johannessen understreker fortsatt at det er flere ting du må være oppmerksom på.

– stoff, konstruksjon og passformen er viktig.

Til slutt råder han det å faktisk gå til en butikk og prøve plagget, når det er noe du vurderer å kjøpe.

 

Asbjørn Slettemark og Kevin Svindland 

Viktig tema

Asbjørn Slettemark og Kevin Svindland var til stede på temakvelden og bidro med verdifulle perspektiver.

Svindland jobber selv innen tekstilproduksjon, han understreker at temakvelden var kunnskapsrik og nyttig.

Slettemark fant detaljene rundt klesproduksjon spesielt interessante.

– Jeg er glad i å utforske verden selv. Hvis det er noe dyp nerdete kunnskap han lurer på kontakter jeg alltid Nick, forklarer han.

Slettemark synes det er veldig kult å få en god bevissthet på hvor klærne han kjøper kommer fra, noe arrangementet hjalp med.

Emil Victor Astroza Lydersen jobber selv på Raw Denim.

– Det er verdier jeg selv deler. Jeg føler mye av kunnskapen til Nick er noe som egentlig alle burde vite, forteller han om foredraget.

– Bærekraftige klær og det å kjøpe noe og bruke det over en lang periode, er verdier vi i Raw Denim har, sier Inger Kristin, eier av Raw Denim.